Småfotingarna!

Berättelser och bilder om Småfotingarna!

  • RSS Fjäderlös Tvåfoting

    • Jag vet varför det regnar på midsommarafton! 23 juni 2017
      Midsommarafton idag. Regnar det? Är det så jävla konstigt i så fall. Här har vi en rituell dans som ska framkalla grodor och som, efter att vi klippt gräset som en golf-green samt rensat alla löv för en stång inte har en chans i världen att överleva. Och så kan vi ju inte ha det. […]
    • Stoppa pressarna! 23 april 2017
      Söndag morgon, och den enda kanal som sänder morgonnyheter är TV4. Ett problem, åtminstone för oss som vill ha så bra nyhetsmagasin som möjligt. Ja, jag ser alltså på SVTs morgonnyheter, om det är möjligt att välja. Så, vad har hänt då? Jo, jag satte mig i soffan en stund. jag fick se programledaren stå […]
    • Svart sand, bränner i fötterna! 02 oktober 2016
      Jag förstår inte riktigt hur vi hann med saker och ting den där andra dagen på Sao Miguel. var vi verkligen vid stranden också? Ja, att vi var där vet jag, men var det verkligen den dagen? Vi startade ju med ens stadsvandring, för att senare vara på informationsmöte. Hur gick det ihop?. Vänta, nu […]
    • Minns, när man kunde se vad konsten föreställde! 01 oktober 2016
      Oj, vilken konstrast det blir, när man ena veckan går omkring och ser utsmyckningar på kyrkor, statyer och byggnadsverk där det, inte bara syns att det ligger genuint hantverk bakom utan också – att man ser vad det föreställer, för att nästa vecka hamna på Kulturnatten i Norrköping och se, vad jag kallar semiprofessionell konst, […]
  • RSS Geocaching

    • Geocaching med guide, nästa steg i utvecklingen! 02 oktober 2016
      När vi var på guidad stadspromenad i Ponto Delgada så passerade vi förstås en del geocacher. Det var inte alltid så lätt att bara avvika för en logg. Men, en och annan blev det i alla fall. En gång så stannade vid en av två kanoner. Det var en bir mellan de två. Naturligtvis så […]
      Fjäderlös Tvåfoting
  • RSS Fjäderlös Mobilblogg

  • RSS Öl-duellen!

    • Ölkalendern 2017–lucka 13
      Snön hör ju advent och julen till. Men den är inte så praktisk att ha när man ska ta in sten om man jobbar med marmor. Det var trots allt inte det som var värst. Det var sågningen av stenen. Blöt om fötterna idag igen. Så, det var ganska behagligt att komma hem, ta en […]
      Fjäderlös Tvåfoting
  • RSS Mat för ensamstående pappor!

    • Hembakat pita-bröd! 21 mars 2013
      Urfotingen fyllde år i söndags. Tanken var att Småfotingarna skulle baka något och ta med till henne. Nu blev det nästan så. Michelle bakade, först bullar och sedan både kakor som kokosbollar. Kakorna heter något med “grottor”. Jag minns inte exakt vad det var. Hon gjorde det hela på egen hand från en receptbok. Bulldegen […]
      Fjäderlös Tvåfoting

Att stava rätt till pisso…ar?

Posted by Fjäderlös Tvåfoting på 23 maj 2013

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFör en tid sedan fick Michelle lära sig lite nytt pyssel. Hon gillar ju pyssel. Det hela handlade om att göra armband av s.k. paracord. Det är utrikiska och betyder fallskärmssnören. Det är starka snören som, logiskt nog används vid fallskärmshoppning. Fast, i detta fallet alltså till att göra armband av.

En instruktionsfilm på Youtube visade hur de skulle göra. Det fixade Michelle galant. Hon kan ju tydligen ta instruktioner bra. Undrar om man kunde ha en film på Youtube om hur man städar hennes rum också. Det vore himla bra. Kanske en film om hur man klipper gräset, rensar rabatter och tvättar bilen. Vore inte det all Google-reklam i världen?

Det hela såg ut att flyta på bra. Och, eftersom att vi inte hade någon tändare hemma så fick vi ta till ett ljus. Det gällde bara att få till en vettig ljusstake till ljuset. Det fick bli en gammal marmorljusstake som jag gjort för länge sedan. En marmorljusstake i sten från brott nummer ett. Det som de vill kalla för “Verkstadsbrottet”.

Armbanden såg, när det var färdiga riktigt proffsiga ut. Jag hoppas att det kan bli ett litet handarbete som kanske kan ta lite tid från datorn och, kanske mest från TV:n. Fast, om man får in Youtube på TV:n istället för The Simpsons och Family Guy så kanske även den apparaten kan komma till användning. Assessorer, som hon kallar saker och ting är ju något som intresserar henne. Kanske att detta kan få bli en favorit-assessor. (var det rätt stavat, ska det inte stavas som “pissoar”? (om nu det stavas så förstås)…)

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVi var nu redo att bemästra omgivningen. Ja, alltså, jag hade ju inget armband, men jag bemästrade ändå. Det var den kvinnliga delen av vår lilla församling av människor som hade armband. Armband som de alltså gjort själva. Jag fick nöja mig med att göra kaffet till den utflykt som skulle komma. Ja, i alla fall värmde jag vattnet i vattenkokare. Och, det vet i sjutton om jag inte hällde upp det på termos också, alldeles själv.

Tyvärr så låter jag inte Michelle göra armband på egen hand. Ja, det vet jag inte om hon vet om förresten.
Att binda dem och så är ingen fara med, det har jag inga synpunkter på när hon gör. Det är biten med eld som jag inte vill att hon håller på med på egen hand. Det är alltså när ändarna ska smältas samman. Men, det går kanske att hitta en lösning på hur detta ska gå till. Enklast är väl om hon, när hon kommer till det momentet helt enkelt säger till mig. Sedan, om jag nu inte skulle vara i närheten kanske hon helt enkelt får vänta. Alternativet är väl att tala med någon annan ansvarsfull vuxen. (Nu kände jag hur resonemanget sprack rejält)

Om hon nu skulle vara i marmorverkstan, i Hantverksbyn så är det ju inga problem. Där kommer hon ju inte ens in om inte jag är med. Hon kan där också använda redskap om det skulle behövas. Kanske att det rent av, med lite träning går att kombinera dessa armband med marmor.

Fast, nu är det ju inte bara armband man kan göra av dessa snören. Bl.a. så kan man göra hundkoppel. Men kanske säkert också göra axelband till handväskor. (som väl, i och med att de hänger på axeln upphör att vara “hand”väskor)

OLYMPUS DIGITAL CAMERALite senare samma dag så blev det en liten utflykt. Vi hade lite matsäck med oss, samt lite frukt. Kaffe förstås. Och så hade de sina nya fina armband på sig. De strålade ikapp med vårsolen.
Vi var vid en liten rastplats vid Vildmarkshotellet. Där fanns det förr, om jag inte minns fel en “låghöjdsbana”. Men numera är det vanlig lekplats samt några bänkar med bord som man alltså kan duka upp det man vill på. Sedan gäller det att få plats i solen. Tallarna runt omkring gör ju att man får planera detta lite, och kanske rent av möblera om en smula. För solen är viktig i april. Det är skillnad på att vara i solen och att vara i skuggan i denna månad. Speciellt som vintern är sent kvar och stöter bort vårens framfart. För sommaren tycks komma ändå liksom. Våren blir bara kortare om vintern är lång. Det känns så i alla fall. Man säger att det exploderar. Och det ligger nog något i det. Våren trycks ihop till en liten “big bang” då allt liv vill utvidga sig. Det smäller till. Allt blommar. Allt grönskar.
Visste du förresten att det skiljer på över 70 grader mellan den högst uppmätta temperaturen i Sverige, och den lägsta, i april månad. Det har varit över 30 grader varmt. Men det har också varit över 40 grader kallt. Visserligen inte i samma del av landet, men ändå.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ett svar to “Att stava rätt till pisso…ar?”

  1.  survival said

    I know this web site provides quality depending articles and other information,
    is there any other web site which provides
    these information in quality?

Kommentera

 
